Previous Next

In the Blink of an Eye; Integral Eye Movement Therapie

IEMT, wat is dat nu eigenlijk en wat kan het jou brengen?

 IEMT staat voor Integral Eye Movement Therapy.

Het is een methodiek die ingezet kan worden om verandering te brengen in ongewenste intense negatieve gevoelens en bij het updaten van identiteitsdelen. Een hele mond vol, maar wat zegt dat nu?

Graag vertel ik jullie er hier wat meer over.

Iemt is een methodiek, die gebruikt kan worden bij tal van hulpvragen. Het helpt bij stressreductie, verliesverwerking, behandeling van angsten en depressies. En bij trauma behandeling en posttraumatische stress kan het tot vermindering dan wel opheffing van de lasten leiden. Ook is IEMT een mooi instrument dat bijdraagt aan je persoonlijke groei.

Wanneer je last hebt van angsten of andere emoties en gevoelens die vaak ongevraagd, ongepast of in te heftige mate de kop opsteken, dan is deze methode zeker een aanrader. Door het volgen van de handen van de therapeut, het maken van de oogbewegingen en het denken aan een herinnering, kunnen je “negatieve” gevoelens verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Zoals in de krant van afgelopen weekend (23 augustus in De Limburger) stond geschreven over EMDR, zo gaat het ook met IEMT. De methodiek leidt vaak snel en gemakkelijk tot goede resultaten zonder dat je de inhoud van de ervaring uitgebreid hoeft te herbeleven.

IEMT is een welkome aanvulling op de tal van andere methodieken die ik in mijn praktijk uitoefen. Het sluit mooi aan bij wat er al is, werkt aanvullend en kan in combinatie dan wel op zichzelf ingezet worden. Iemt is vaak net dat stukje meer, extra, daar waar we met ons “hoofd letterlijk niet bij kunnen”.

In de loop van het leven doen wij als mensen een heleboel ervaringen, ontdekkingen op die we op tal van manieren beleven en waarbij we gevoelens opdoen. Bewust en onbewust. Deze ervaringen, belevingen, gevoelens stapelen zich in ons brein, in ons lijf, in ons hele zijn op. In de loop van de jaren gaan deze ervaringen een stuk ons gedrag, ons handelen bepalen.

Er ontstaan tal van patronen & overtuigingen. Sommigen dienen ons, anderen niet. Sommige van deze ervaringen belemmeren je om het leven ten volle te omarmen en te leven zoals het bedoeld is.

Als kind leer je veel dingen onbewust van je ouders (dit gebeurt al vanaf onze geboorte, heel onbewust via onze spiegelneuronen), je neemt zaken over “om dat je het je ouders ziet doen en het idee hebt dat het zo hoort te zijn”. Door de balans van geven en ontvangen, loyaliteiten en tal van andere invloeden, ben en wordt jij wie je bent.

In de loop van het leven ervaar je misschien dat van patronen, ervaringen etc, last hebt. Dat je iets graag anders zou willen. Je wordt je meer bewust van jouw unieke wensen en gaat op zoek naar wat jou dient.  Velen gaan dan op onderzoek uit. Middels coaching en training kun je je bewust worden van tal van deze patronen en overtuigingen en ze ook daadwerkelijk veranderen. Binnen Essential Movements sluiten we vanuit de diverse disciplines graag aan bij jouw behoeften.

Via lichaamsgericht en energetisch werk, maar ook via voeding, acupunctuur kun je veel zaken die in het (on)bewuste spelen, oplossen en ombuigen.  Gevoelens die direct de gezondheid, het zelf herstellend vermogen van het lichaam en de kwaliteit van leven nadelig beïnvloeden, kun je aanpakken. Zeker ook manieren van ademhaling (denk ook aan onze koude training volgens de Wim Hof methode, maar ook Haertcoherentie, Mindfulness en yoga) kunnen je helpen om thema’s op te pakken en patronen te doorbreken.

Bewustwording bij dit alles is daarbij een belangrijk aspect.

Er zijn echter bepaalde koppelingen in het brein die niet “zomaar” opgelost worden. Die een extra zetje kunnen gebruiken. Dit komt omdat het Limbische deel (gevoelssysteem) van ons brein, zaken herinnert op basis van gevoelens. Doordat ons brein associatief werkt, worden ervaringen in het heden, onbewust gekoppeld aan gevoelens die horen bij een herinnering uit het (verre) verleden. Deze worden als het ware voortdurend herhaald. Hierdoor kun je last blijven ervaren alsof het de eerste keer is dat iets je overkomt. Het gevoel is vervelend en jouw brein wil jou behoeden en beschermen, waardoor je bepaalde stappen niet zet. Hoewel je misschien wel weet, dat je er anders naar mag kijken, je dit ook tegen jezelf zegt, VOELT het nog niet zo en is het zetten van die ene stap moeilijk. Het voortdurend blijven voelen van angsten, spanningen etc, kost energie. Het roept ook daadwerkelijk steeds weer op nieuw stress en spanning op. Deze voortdurende spanning en stress kunnen verlammend en beperkend werken. En zo kunnen langdurige onveiligheid of chronische stress leiden tot traumatische stressklachten.

IEMT kan bij dergelijke ‘steeds terugkerende ongewenste emoties en gevoelens’ verlichting en verandering brengen. Door IEMT toe te passen, kan als het waren - in een "blink of an eye" – deze intense negatieve gevoelens getransformeerd worden. Zoals in De Limburger misschien wel een beetje gekscherend geschreven werd, lijkt het bijna een trucje, maar niets is minder waar.

IEMT is ontwikkeld rondom patronen van chroniciteit. Dit zijn patronen die maken dat gevoelsmatige problematiek blijft bestaan, herhaald wordt en chronisch wordt. Juist het onderzoeken van deze patronen maakte dat er specifieke behandelwijzen zijn ontstaan. Bij IEMT wordt gelijktijdig gewerkt met oogbewegingen, bestaande gevoelens én herinneringen. Door toepassing van IEMT worden er nieuwe verbindingen in de hersenen gemaakt en worden gevoelens/emoties die eerder ervaren werden verminderd of ze verdwijnen helemaal. IEMT werkt dus rechtstreeks met het gevoelssysteem. Dit gevoelssysteem “bepaalt” welke herinneringen moeten worden verwerkt om het probleem op te lossen. Vanuit een “gevoel” in het nu, wordt de cliënt geholpen, via specifiek taalgebruik, naar de eerste keer dat dit gevoel gevoeld werd. Dit alles gebeurd zonder dat de cliënt specifiek denkt of praat over de oorzaak en situaties die in het verleden gespeeld hebben. Het gaat puur om het huidige gevoel. Laag voor laag, worden herinneringen afgepeld, en gevoelens en herinneringen “losgekoppeld” waardoor een cliënt zich weer vrij(er) kan bewegen.

IEMT is voor vele doeleinden inzetbaar. Zowel als op zichzelf staande methode, maar ook als aanvulling op andere vormen van coaching, training, behandeling en consulten.  

IEMT is een krachtige veranderingsmethode die zoals gezegd ingezet kan worden in het werken met gevoelszaken bij:

  • Stressreductie, overprikkeling
  • verliesverwerking
  • preventie burn-out
  • angst en depressie
  • traumabehandeling, Post traumatische stress PTSS
  • persoonlijke ontwikkeling.

Er wordt gelijktijdig gewerkt met herinneringen/gevoelens en oogbewegingen, waardoor de gewenste verandering tot stand wordt gebracht. In combinatie met het werken aan bewustwording, op patronen, overtuigingen en de impact van fysiologie krijg je als cliënt meer grip op je gemoedstoestand. Ook het identiteitswerk van IEMT is innovatief en vernieuwend. Het maakt het mogelijk om 'versneld' te groeien. Identiteitsdelen die stil zijn blijven staan in hun ontwikkeling, kunnen weer in ontwikkeling worden gebracht.

Al met al dus een hele prettige methodiek om mee te werken. Ik ben zelf ook steeds weer verrast en blij om te zien wat IEMT mensen brengt. De ervaring leert dat mensen in eerste instantie ook wat verwonderd of verrast zijn, niet goed weten wat gebeurd is, maar bij "het na-voelen" vooral blij verrast zijn met de uitwerking ervan. Prettig is ook dat er vooraf niet veel voorbereidend werk nodig is om te starten met IEMT. Na het doornemen van een lijstje met contra-indicaties en het doorlopen van een "test" om te kijken of het daadwerkelijk werk (dwz of iemand de gelijktijdige opdrachten kan uitvoeren), kan als snel beoordeeld worden of een client geholpen kan worden middels IEMT. Vervolgens is het dan per client en hulpvraag, verschillend hoeveel sessies er nodig zijn om tot een gewenst resultaat te komen. 

Maar eenmaal ermee aan de slag kan gesteld worden dat : "the Blink of an Eye, can change everything".

Zien hoe het werk.. kijk gerust eens naar een filmpje van de bedenker van de methodiek op zijn website: Andrew T. Austen of kijk op Youtube.

Of neem contact op en dan vertel ik je er graag meer over. 

warme groet Petra Hofman

Wil je meer weten over de verschillen tussen EMDR en IEMT, klik op deze link